10 tipov ako sa pripraviť na pretek

1

Motivácia

Včera som sa prihlásil na motivačný kurz. Ale tak sa mi tam nechce ísť.. Pýtate sa, prečo prvý bod nie je fyzická príprava? Alebo vitamíny? Alebo technika dýchania pri behu? Lebo MOTIVÁCIA je naj-dô-le-ži-tej-šia. Tvoje telo bez motivácie, zmľandravie a potom zhnije. A čo je to motivácia? Pre našich predkov to bol: hlad, pud sebazáchovy, alebo túžba po zachovaní rodu (resp činnosti s tým súvisiace). Vždy je fajn siahnuť po múdrostiach predkov, no podstatné je to, čo nás motivuje tu a teraz. Je to túžba prekonať sám seba? Stávka s priateľmi? Spôsob ako zaujať opačné pohlavie? Alebo – JUST HAVE A FUN? Určte si priority, nájdite/pomenujte motiváciu a nastavte si myseľ na super zážitok a skvelý pretek, ktorým Hero Race určite je!

Včera som sa prihlásil na motivačný kurz. Ale tak sa mi tam nechce ísť.. Pýtate sa, prečo prvý bod nie je fyzická príprava? Alebo vitamíny? Alebo technika dýchania pri behu? Lebo MOTIVÁCIA je naj-dô-le-ži-tej-šia. Tvoje telo bez motivácie, zmľandravie a potom zhnije. A čo je to motivácia? Pre našich predkov to bol: hlad, pud sebazáchovy, alebo túžba po zachovaní rodu (resp činnosti s tým súvisiace). Vždy je fajn siahnuť po múdrostiach predkov, no podstatné je to, čo nás motivuje tu a teraz. Je to túžba prekonať sám seba? Stávka s priateľmi? Spôsob ako zaujať opačné pohlavie? Alebo – JUST HAVE A FUN? Určte si priority, nájdite/pomenujte motiváciu a nastavte si myseľ na super zážitok a skvelý pretek, ktorým Hero Race určite je!

2

Nastavte si myseľ

Nech je vaša motivácia akákoľvek, dôležité je nastavenie mysle. Určite si cieľ. Dôležité je robiť to, čo vás baví, v čom vidíte zmysel, čo vás posunie vpred. Musí to mať pre vás fokus a benefity. Keď chceš z toho benefity, musíš tam dať niečo i ty. Zhodiť nadbytočné kilogramy? Zlepšiť kondičku? Prekonať/posunúť svoje limity? Alebo JUST HAVE A FUN? Je to jedno, no zameranie musí byť jasné ako keď sa nad Tatrou blýska.

Nech je vaša motivácia akákoľvek, dôležité je nastavenie mysle. Určite si cieľ. Dôležité je robiť to, čo vás baví, v čom vidíte zmysel, čo vás posunie vpred. Musí to mať pre vás fokus a benefity. Keď chceš z toho benefity, musíš tam dať niečo i ty. Zhodiť nadbytočné kilogramy? Zlepšiť kondičku? Prekonať/posunúť svoje limity? Alebo JUST HAVE A FUN? Je to jedno, no zameranie musí byť jasné ako keď sa nad Tatrou blýska.

3

Vyhýbajte sa bleskom

Z jasného neba. A vyhýbajte sa zraneniu. Zranený hrdina, svet nezachráni. Keď ste sa už teda rozhodli prekonať svoje limity, dbajte na správnu tréningovú metodiku, výživu a regeneráciu. Keď si nechceš zlomiť kosti, tak musíš mať vedomosti. Nebojte sa teda pýtať a poradiť sa so skúsenejšími. Cvičte, trénujte, ale aj čítajte a získavajte informácie ako to robiť lepšie a efektívnejšie. Nikto učený z neba nespadol. No ak aj spadnete zodvihnite sa a pokračujte ďalej. Lebo nezáleží na tom, koľkokrát spadnete, ale koľko krát dokážete vstať. Úspech vyžaduje sústavnosť, systematickosť a disciplínu.

10 tipov ako sa pripraviť na pretek--foto--0
10 tipov ako sa pripraviť na pretek--foto--1

Z jasného neba. A vyhýbajte sa zraneniu. Zranený hrdina, svet nezachráni. Keď ste sa už teda rozhodli prekonať svoje limity, dbajte na správnu tréningovú metodiku, výživu a regeneráciu. Keď si nechceš zlomiť kosti, tak musíš mať vedomosti. Nebojte sa teda pýtať a poradiť sa so skúsenejšími. Cvičte, trénujte, ale aj čítajte a získavajte informácie ako to robiť lepšie a efektívnejšie. Nikto učený z neba nespadol. No ak aj spadnete zodvihnite sa a pokračujte ďalej. Lebo nezáleží na tom, koľkokrát spadnete, ale koľko krát dokážete vstať. Úspech vyžaduje sústavnosť, systematickosť a disciplínu.

4

Disciplína

To čo odlišuje šampiónov od lemier je disciplína. Nie genetika, nie zazobaní rodičia, nie pekné modré oči. To všetko je nanič, ak nemáte disciplínu. Preto nedávajte nohu dole z plynu! Buďte disciplinovaní, sústavní a odhodlaní pripraviť sa na pretek a dôjsť až do cieľa.

To čo odlišuje šampiónov od lemier je disciplína. Nie genetika, nie zazobaní rodičia, nie pekné modré oči. To všetko je nanič, ak nemáte disciplínu. Preto nedávajte nohu dole z plynu! Buďte disciplinovaní, sústavní a odhodlaní pripraviť sa na pretek a dôjsť až do cieľa.

5

Just have a fun

Veľmi dôležitý tip, ktorý by vás mal sprevádzať počas celej prípravy ale aj samotného preteku. Ja viem, že je nepredstaviteľné vychutnať si pálenie vo svaloch po dobrom kruháči alebo TABATE, kyslíkový dlh po behu do kopca, alebo otlaky na nohách lebo už súrne potrebujete nové bežecké botasky. Čas pred pretekami, preteky, ale aj čas po pretekoch netreba brať až tak vážne. Život a aj preteky Hero Race sú najmä o zábave.

Veľmi dôležitý tip, ktorý by vás mal sprevádzať počas celej prípravy ale aj samotného preteku. Ja viem, že je nepredstaviteľné vychutnať si pálenie vo svaloch po dobrom kruháči alebo TABATE, kyslíkový dlh po behu do kopca, alebo otlaky na nohách lebo už súrne potrebujete nové bežecké botasky. Čas pred pretekami, preteky, ale aj čas po pretekoch netreba brať až tak vážne. Život a aj preteky Hero Race sú najmä o zábave.

6

Bežecké botasky a oblečenie

Aká obuv je vhodná na beh? Taká, ktorá sa prispôsobí vášmu chodidlu. Nejde pritom len o jej dĺžku a šírku. Veľmi dôležitým aspektom, ktorý musíte brať do úvahy, je pohyb, ktorý vaše chodidlo vykonáva pri kontakte s podložím. Na Hero Race vás čaká piesok, voda, blato, tráva a ďalšie povrchy. Prispôsobenie topánky z tohto hľadiska vám zaručí nielen pohodlie, ale vás zároveň ochráni pred zranením. Neberte túto časť prípravy na ľahkú váhu, jej podcenenie vám sťaží vašu snahu. Pohodlné a funkčné športové oblečenie je samozrejmosťou rovnako tak v prípade začiatočníkov, ako aj aktívnych pretekárov.

10 tipov ako sa pripraviť na pretek--foto--0
10 tipov ako sa pripraviť na pretek--foto--1

Aká obuv je vhodná na beh? Taká, ktorá sa prispôsobí vášmu chodidlu. Nejde pritom len o jej dĺžku a šírku. Veľmi dôležitým aspektom, ktorý musíte brať do úvahy, je pohyb, ktorý vaše chodidlo vykonáva pri kontakte s podložím. Na Hero Race vás čaká piesok, voda, blato, tráva a ďalšie povrchy. Prispôsobenie topánky z tohto hľadiska vám zaručí nielen pohodlie, ale vás zároveň ochráni pred zranením. Neberte túto časť prípravy na ľahkú váhu, jej podcenenie vám sťaží vašu snahu. Pohodlné a funkčné športové oblečenie je samozrejmosťou rovnako tak v prípade začiatočníkov, ako aj aktívnych pretekárov.

7

Tréning

Kto poctivo stále cvičí, na preteku nie je v p…roblémoch. Ten správny tréning vás pripraví nie len kondične a silovo, ale zlepší aj vašu obratnosť a schopnosť prežiť a pri tom JUST HAVE A FUN. Intenzitu záťaže a tréningov zvyšujte postupne, a dbajte na to aby ste medzi tréningami stihli adekvátne zregenerovať. Nezabúdajte na strečingové cvičenia a zahrievanie tela pred pretekami a po nich. Ak neviete ako, nezúfajte. Aj s týmto vám pomôžeme tesne pred štartom počas rozcvičky pred štartovou líniou.

Kto poctivo stále cvičí, na preteku nie je v p…roblémoch. Ten správny tréning vás pripraví nie len kondične a silovo, ale zlepší aj vašu obratnosť a schopnosť prežiť a pri tom JUST HAVE A FUN. Intenzitu záťaže a tréningov zvyšujte postupne, a dbajte na to aby ste medzi tréningami stihli adekvátne zregenerovať. Nezabúdajte na strečingové cvičenia a zahrievanie tela pred pretekami a po nich. Ak neviete ako, nezúfajte. Aj s týmto vám pomôžeme tesne pred štartom počas rozcvičky pred štartovou líniou.

8

Regenerácia

Je to schopnosť obnovy poškodených tkanív, orgánov a systémov. Schopnosť regenerácie závisí od individuálnej úrovne výkonnosti, pohlavia, veku, zdravotného stavu, klimatických podmienok, výživy a mnohých ďalších faktorov. No čas zahojí všetky rany, keď si fresh tak si aj funny. Vplyvom tréningového zaťaženia dochádza k poškodeniu mikroštruktúry svalov. A práve toto poškodenie sa dá napraviť dostatočnou regeneráciou. Regenerácia znamená dostatočný odpočinok medzi tréningami, dostatočný spánok, príp. využívanie procedúr na zrýchlenie a prehĺbenie regenerácie (ako napr. masáž, sauna, kryoterapia, strečing, fyzioterapia a pod) Optimálna regenerácia nám pomôže vyhnúť sa pretrénovaniu a zlepšiť výkonnosť. Aby sa naše výkony zlepšovali, musí byť aj regenerácia správna a dostatočná. Podobne ako aj výživa. Po pretekoch Hero Race budete mať k dispozícii dostatok priestoru na odpočinok v priestoroch rekreačného areálu, ale tešiť sa môžete aj na tím fyzioterapeutov a masérov.

Je to schopnosť obnovy poškodených tkanív, orgánov a systémov. Schopnosť regenerácie závisí od individuálnej úrovne výkonnosti, pohlavia, veku, zdravotného stavu, klimatických podmienok, výživy a mnohých ďalších faktorov. No čas zahojí všetky rany, keď si fresh tak si aj funny. Vplyvom tréningového zaťaženia dochádza k poškodeniu mikroštruktúry svalov. A práve toto poškodenie sa dá napraviť dostatočnou regeneráciou. Regenerácia znamená dostatočný odpočinok medzi tréningami, dostatočný spánok, príp. využívanie procedúr na zrýchlenie a prehĺbenie regenerácie (ako napr. masáž, sauna, kryoterapia, strečing, fyzioterapia a pod) Optimálna regenerácia nám pomôže vyhnúť sa pretrénovaniu a zlepšiť výkonnosť. Aby sa naše výkony zlepšovali, musí byť aj regenerácia správna a dostatočná. Podobne ako aj výživa. Po pretekoch Hero Race budete mať k dispozícii dostatok priestoru na odpočinok v priestoroch rekreačného areálu, ale tešiť sa môžete aj na tím fyzioterapeutov a masérov.

9

Výživa

Čo je to vlastne výživa. Výživa je zjednodušene povedané to čo jeme, aby sme žili. To znamená, že nežijeme preto aby sme jedli, ale jeme preto aby sme nechľastali na prázdny žalúdok. Odborne vzaté, ako nás učia naši múdri učitelia, je ale výživa súbor biochemických procesov ktorým organizmus prijíma organické a anorganické látky z vonkajšieho prostredia nevyhnutné pre život. V širšom zmysle je výživa náuka o stránkach látkovej výmeny, najmä o príjme živín ich premene a ich využitiu. Nezanedbávajte svoju výživu a pre jej optimálne nastavenie študujte, čítajte, chcite vedieť viac, a v prípade že si neviete rady, obráťte sa na výživového poradcu, aby vám s tým pomohol. Lebo vďaka výžive, sme zdraví a sme nažive.

Čo je to vlastne výživa. Výživa je zjednodušene povedané to čo jeme, aby sme žili. To znamená, že nežijeme preto aby sme jedli, ale jeme preto aby sme nechľastali na prázdny žalúdok. Odborne vzaté, ako nás učia naši múdri učitelia, je ale výživa súbor biochemických procesov ktorým organizmus prijíma organické a anorganické látky z vonkajšieho prostredia nevyhnutné pre život. V širšom zmysle je výživa náuka o stránkach látkovej výmeny, najmä o príjme živín ich premene a ich využitiu. Nezanedbávajte svoju výživu a pre jej optimálne nastavenie študujte, čítajte, chcite vedieť viac, a v prípade že si neviete rady, obráťte sa na výživového poradcu, aby vám s tým pomohol. Lebo vďaka výžive, sme zdraví a sme nažive.

10

Prežite to

Veľmi dôležitý tip, ktorý by vás mal sprevádzať počas celej prípravy ale aj samotného preteku. Ja viem, že je nepredstaviteľné vychutnať si pálenie vo svaloch po dobrom kruháči alebo TABATE, kyslíkový dlh po behu do kopca, alebo otlaky na nohách lebo už súrne potrebujete nové bežecké botasky. Čas pred pretekami, preteky, ale aj čas po pretekoch netreba brať až tak vážne. Život a aj preteky Hero Race sú najmä o zábave.

Veľmi dôležitý tip, ktorý by vás mal sprevádzať počas celej prípravy ale aj samotného preteku. Ja viem, že je nepredstaviteľné vychutnať si pálenie vo svaloch po dobrom kruháči alebo TABATE, kyslíkový dlh po behu do kopca, alebo otlaky na nohách lebo už súrne potrebujete nové bežecké botasky. Čas pred pretekami, preteky, ale aj čas po pretekoch netreba brať až tak vážne. Život a aj preteky Hero Race sú najmä o zábave.